Julångest

2018-12-28

Kanske har ångesten redan slagit till och tankarna är tillbaka som säger att nu måste du öka på träningstakten och dra ner på portionerna, ta bort sockret, transfettet, potatisen, riset, brödet, mjölken, köttet. Stänga till ”ätfönstret” några periodiska timmar till. Nu anländer 2019 och nu ska det (läs: du) kontrolleras.

Det du inte ser är att det inte är maten som är boven, inte heller bristen på lutning på löpbandet eller de få timmarna på gymmet. Det är tankarna som ger dig ångest, inte maten. Det är tankarna som ger dig ångest, inte kroppen. Och att tro ångest försvinner bort med gröna drinkar och massa löpmil är bullsh*

Jag säger inte att gröna drinkar och träning är dåligt, för er som nu vill tyda det så, jag vet såklart att det är bra. Men om du mår dåligt av tankar som ger dig ångest så är inte strikthet och kontroll lösningen. Kontroll är aldrig lösningen av ångest, kontroll ger ångest.

Har du fått ångest över att firat jul och ätit mat du tycker om, tillbringat ett par lediga dagar med nära och kära och kurat i soffan och sett film – ja, då är det något som är fel, eller hur. Att fira jul borde ge dig en känsla av frid och välbehag, inte bidra till ångest.

Så andas ut, du har inte gjort något fel. Du är inte fel. Du är bra som du är. Du är en människa god nog som alla andra, några kilon hit eller träningspass dit spelar ingen större roll – det som är viktigt är att du mår bra. Och just nu vill jag tro att anledningen att du mår dåligt är inte på grund av julmaten du ätit, utan på grund av dina tankar om dig själv.

Om du har svårt att säga det själv så hjälper jag dig gärna, säg efter mig: Jag lär mig tänka snälla tankar om mig själv. Jag är bra som jag är. Jag är vacker. Min kropp är underbar. Jag är en bra och härlig människa. Jag är värdefull. Jag är värd att älskas.

Share
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *